2009年5月24日星期日

今天看到EE 的電郵,她在我快要生日的時候,誠意送上最深的祝福,願我早日覓得最佳的「生活良伴」。

我回她說,關於伴呀,有時候,一個人時會想起,但已不像年輕時那麼在意著緊了。隨緣吧,而且得到也是一種壓力,身邊有另一個人雖然總算有安穩的感覺,但其實也是一種牽絆。我想我要尋找的,如她所說,是一個良伴,而不是情人。

是有分別的。我討厭情人間的理所當然,討厭愛人們的短視狹獈,我不想被人冠上一種身份而自以為是,也不想為誰強以因愛之名然後沾沾自喜。跳出來看紅塵的癡男怨女,其實多麼愚蠢。為甚麼得到後我要如此害怕失去,過程如同被誘騙上斷頭台,踩著綱線跳火圈的日子是這般驚心動魄,回頭再看才發現那死去活來的歲月是折騰是磨難。為甚麼我要踏上這一步,而走過死蔭幽谷後我該如何再面對藍天白雲。

也許我所求的,簡單多了。如果真的要許下個生日願望,我可以這樣默唸嗎?假如世上有一種關係,是並肩而行不需要拖手、寂寞了靜靜地互相寫首詩、望著彩虹想到對方的影子、埋在心坎不刻意記起的,這樣不好嗎?誰說這樣不是一種愛情?誰說這樣的人不算是個生活良伴?

10 則留言:

洛言 說...

你說的那種「愛情」關係,不是不可能出現。只是,當身邊真的出現了那個人,或對方身邊出現了那個人,情況可能就不再一樣了。

這就是我說你有時像小孩子的原因,這也是我說你率真的部分原因。像小孩子、率真都是客觀的描寫,沒有褒貶之意,真要說有,也是褒意多一些。

揚眉女子 說...

有時候, 愈天真愈孩子氣的願望愈難實現.

不可以, 大家就是對方身邊的那個人嗎? 又或者真的需要分清楚嗎? 良伴和情人, 不可以只一線之隔嗎?

ee 說...

所有的關係都是兩個人(或以上喇!)的事,除非兩人都視對方為良伴,兩人都希望跟對方以這種模式生活下去,否則,這就是沒有可能實現的了。

兩人一起同步走在時間線上,或者可以包容對方的快慢,亦可能終久。

揚眉女子 說...

所以要找個跟我一樣天真的人.

Mic 說...

親愛的美人兒

25歲=年輕。

人瑞 敬上

揚眉女子 說...

玩野的人瑞,

在玩野嗎?

扮老的美人兒上

Mic 說...

親愛的美人兒

人瑞不喜歡玩嘢。
人瑞只是用那一張無哂牙的嘴巴說出心中所想。

人瑞 敬上

揚眉女子 說...

我諗你頂多三十零咋喎!

Haricot 微豆 說...

>> ... 假如世上有一種關係,是並肩而行不需要拖手、寂寞了靜靜地互相寫首詩、望著彩虹想到對方的影子、埋在心坎不刻意記起的,這樣不好嗎?

I was just going to pass by quietly but couldn't help myself after seeing what you had said above.

I would suggest that there are no PERFECT relationships, because time, people and circumstances, they all change. But that's no reason to put one's emotion into a cocoon for fear of being hurt. A relationship of friendship without physical intimacy is very possible and there is nothing wrong with it. But can romanticism alone sustain such a relationship over one's life time? Is an individual prepared to change the conditions/limits (as stated above) if the partner's needs and circumstances change (such as the arrival of a child)? Living alone is easy. Having a relationship (and family) will require flexibility and compromise.

Also, a relationship based on INNOCENCE (quote: 要找個跟我一樣天真的人) is highly risky. A "child-man" (or "child-woman") is good in the world of 揚個 & 小龍女 but not so practical in the real world. We journey through life, and in doing so, will leave some (but hopefully not all) of our innocence behind.

Haricot

揚眉女子 說...

Dear Haricot,

1st of all, I would like to thank you for your msg above to me, it means something to me.

I totally understand it is not realistic and too ideal in the world, and yes I have to say you are right, this kind of relationship wont last forever, ever long.

That's why as I said it is just a wish, birthday wish.