2008年10月30日星期四

十六年

近來聽到兩道消息,這邊廂的人結婚,另一邊廂,卻有人分開了。

第一則,是陳慧琳。跟相戀十六年的青梅竹馬情人能夠走到交換戒環,這叫做完美,但又何嘗不是另一種遺憾。這似乎不是「只取一瓢飲」的滄海桑田,更像是雞肋般,曾經閱讀過一篇文章,形容過一種感情,是因為「棄之可惜」,而猶猶久久地蹉渾著,直至習慣了,便相親相愛。那不是王子與公主的愛情,十六年了,也不值得比之於童話裡的。唉,人生中最珍貴的十六年,只牽過一個人的手、上過一個人的床,似乎都拖泥帶水得太熟練了。

第二則,是嘟嘟姐。另一條單行道上走了十六年的兩個人,最終還是兩個人。看來這樣分開,沒有包袱也沒有痛苦,有的,頂多只是無言和不著痕跡。這種道行修為,我除了又敬又畏,著實來不及作甚麼反應。活過半百,能依守到老的,都只靠一個「信」字。然而我們實在不該相信,教訓已經受得夠多了,仍然還未長進、還未學精乖,還是未能領悟,盡頭原是源頭的真理。十六年後,能夠付出的本錢已所剩無幾,就連流淚,都彷彿太過窮奢極侈。

我討厭等待,貪新忘舊,要是我走過悠長的十六年,我會瘋掉。是的,一定會瘋掉,若果我真的願意賠上十六年,我不是瘋了,又會是甚麼。

6 則留言:

Alex 說...

16 years are just too long. I think 5 years are more than enough to decide whether you can marry someone.

揚眉女子 說...

Alex,

(I just thought you are Kelly's Alex when I caught the 1st sight of your nickname! Scared me!)

Right, 16 years are really long. Even 5 years are long to me. =P

FlyingMinx 說...

一切都有天意, 邊想得咁多.........

揚眉女子 說...

又係既, 唔係我, 所以先可以係度講風涼話. 死啦, 好驚有報應.

Haricot 微豆 說...

There are lots of people here in Canada who split after they have retired (usually over 55). Five or sixteen years don't seem to matter when they arrive at the other end of their marriage.

揚眉女子 說...

It is not a good mindset. When ones marriage end in divorce, we always say not a big deal, but we are not the person, we'll never know... It is easier said than done.