2010年4月11日星期日

生命

雖然並沒有認真想過死亡,但我相信我是害怕的,畢竟大概沒有多少個像我這個年紀的人,會勸別人吸煙喝酒對肺肝不好、堅持吃畢整個療程的抗生素,甚至乎,我不染髮、不通宵、不愛燒烤,潛意識上,也是為了健康著想。

不喜歡別人美化了死亡,例如甚麼死亡是對生活的反思、死亡是一種對事物的包容等等,呵,我只能冷笑。死亡就是死亡,就是一個生命的盡頭結束,為甚麼有人會認為這是一件很哲學很有詩意的事?尤其是文人,都誤導了世人,以為死亡是甚麼值得歌頌宣揚的情操。我討厭,當一縷靈魂從此遠離肉體,我們便真真實實地失去了這個人,還有甚麼深意可言?

我看死亡是很直接的,因為我愛人,也愛自己。對於在乎的生命,沒有甚麼東西就說服我,一個人的離開能令我好過一點。人愈大愈明白生存的重要,金錢要緊,玩樂也要緊,但比起健康和生命,這些都微不足道了。我為我自己而渴望活得久,為愛我的人渴望活得久,這些都是自然而然的事。再炫耀的生命如果短暫,說到底也是一件憾事,我情願平凡簡單一點,牽著另一隻的手看夕陽落幕,那怕有幸看一百年,還是不夠的。

2 則留言:

匿名 說...

Thanks for your sharing and stimulations.
I have been serving quite a lot of people, including young and elderly people, with chronic and terminal diseases. On an ongoing basis, enabling people and their families how to face death and dying is one of the challenges in my workplace. Honestly, I sometimes do feel that death can bring both the patients with terminal diseases and their families real relief and peace. And I agree to you that good health is the biggest blessing in life. Because of your good health, you can enjoy your life, lover(s), yummy food, beautiful sunset, music, good books/movies, fragrance of flowers, your wealth (if you have a lot of money), your beautiful appearance...and so on. Without it, you cannot enjoy what you have and you will suffer from a lot pain (both physical and psychological) and disfigurements brought by the diseases. Also, you are forced to see your loved ones suffer emotionally because of your pain. After witnessing so many death over the past many years, I certainly believe life is a free gift for us from above. We surely should embrace every moment of it in order to live fully, meaningfully and happily while we can.
BbBb

揚眉女子 說...

Yeah, that's what I thought, good health is the biggest blessing in life. And well, loving yourself means loving your loved ones. Thanks for your supplement.